Színek és szavak |
|
Galamb genetika , ahogy én látom. |
|
Az utóbbi időben leginkább a galambok színeinek és rajzolataiknak öröklődése izgatja a fantáziámat, számtalanszor próbáltam elképzelni, hogyan is tudnék különböző galambfajták nekem legjobban tetsző tulajdonságainak egyesítésével új, soha nem látott szépségű fajtákat előállítani. A genetikai alapfogalmakat és a mendeli alaptörvényeket régóta ismerem és értem, de azzal kapcsolatban, hogy a galambtenyésztés esetében ezek konkrétan hogyan nyilvánulnak meg, a nem túl távoli múltban is csak, kevés ismerettel és tapasztalattal rendelkeztem. Ezért kezdetben minden elérhető magyar nyelvű irodalmat oda-vissza átrágtam, de ezekből nem sikerült átfogó képet alkotnom a galambgének világáról. A gond az volt legtöbbször, hogy a magyar nyelvű tenyésztési példa esetek ismertetésekor a szerzők gyakran téves, logikátlan, vagy rosszul magyarosított szavakat, kifejezéseket, vagy jelöléseket alkalmaztak, mindenki a saját maga által kreált logikát követve. Természetesen, azzal hogy néhány mozaik darabkát bemutatok, attól senki számára nem válik olvashatóvá a galambgenetika nagykönyve. Viszont célom az, hogy több tenyésztőben felkeltsem a megismerés igényét, és a későbbiekben kritizált ismert szerzők hibáinak kijavításával a genetikai öröklődést könnyebben megérthetővé tegyem. Pl. Dr. Meleg István legutóbb megjelent könyvének 71. oldalán lévő táblázatában azt írja, hogy „a fekete (angolul: solid black) galambszínt okozó gén jele S.” Ez első ránézésre azt sugallja, hogy az S betű a solid black kezdőbetűje lehet, és vélhetőleg az S génnel rendelkező galamb csakis fekete színű. Ezzel szemben a valóság az, hogy az S betű az angol spread szónak az első betűje, jelentése pedig az hogy szétterül. Nevezetesen az ilyen génnel rendelkező galambnak a farok szalagján lévő alapszíne teljesen szétterül a galamb egész testén, és így az egyszínű lesz. Amennyiben kék (genetikai alapszíne: fekete) galamb hordoz ilyen gént akkor valóban teljesen fekete madarat látunk, de ezt a gént hordozhatja barna, vagy hamuvörös (= domináns vörös) galamb is, ez esetekben az S gén hatása nem fekete, hanem egyszínű csokoládébarna illetve hamuszürke (!) színben nyilvánul meg. |
|
|
1. kép: Ash-red/ Spread combination |
Genetikai fejezetben pontatlan dolog vörös, vagy sárga színről beszélni, anélkül, hogy hozzátennénk azt, hogy domináns (azaz: hamu vörös (BA)), vagy receszív (un. lakkvörös (e) színre ill. annak higított változatára gondolunk. Tudniillik ezek két teljesen eltérő genetikai színmódosulás eredményei, és a tenyésztési gyakorlatban is teljesen különböző módon öröklődnek. A hétköznapi értelemben vett lakkfekete galamb tehát több, egymástól teljesen függetlenül öröklődő domináns tulajdonság eredményeként jön létre: alapszín / alapszíneloszlás / alapszín-intenzitás + S gén. A három, színezetre ható alaptulajdonsága minden galambnak megvan! De nem jelenti, azt hogy ne lehetnének további színmódosító gének is jelen. Pl.: egy intenzív,(Domináns) Hamuvörös, Kovácsolt galamb, hordozhatja a Domináns Fehér szín génjét is, ami mint egy fehér köpeny takarja el az eredeti színezetet. Figyelem, a fehér köpeny alatt ott rejtőzködik minden az eredeti színezetet befolyásoló tulajdonság, (még azok is, amelyeket az eredeti színkombináció, (jelen példában a hamuvörös, kovácsolt) receszív voltuk miatt láthatatlanul hordozott: pl. higított színintenzitás, fekete (kék) alapszín, szalagtalanság, és ezek a tulajdonságok tesztkeresztezésekkel elő is hívhatóak a fehér köpeny alól akár egyesével akár csoportosan is, hiszen egymástól függetlenül kombinálódva öröklődhetnek. Íme egy példa: ismeretlen származású, ránézésre hamuvörös, kovácsolt megjelenésű hímet (Nagyon lényeges, hogy hím, mert az alapszín, a színintenzitás és több további gén helye is a nemi kromoszómán található, amiből csak a hímeknek van kettő, ezért csak a hímek lehetnek az ilyen, un. autoszex tulajdonságokra heterozigóták. Ebből pedig egyenesen következik az, hogy ezekre a tulajdonságokra a tojók mindig homozigóták! Még pontosabban monozigóták, mert csak egy alléljük van a hiányzó Y kromoszóma miatt.!) párosítunk domináns fehér (Wh) színű tojóval.(A domináns fehér színűség nem autoszex, hanem testi, un. autoszomális gén ezért a tojó is lehet heterozigota erre a tulajdonságra nézve). Ebből a párosításból ,( feltéve, hogy a tojó homozigóta volt domináns fehérre= Wh/Wh), csupa fehér színű (Wh/Wh+)utód származik az F1 generációban, Tojók, hímek vegyesen, mert a domináns fehér színt (Wh) okozó színmódosulás génje nem az ivari kromoszómán található. Emlékeztetőül: a domináns fehérszín nem a hamuvörös , vagy más szín megjelenésekkel színnel szemben domináns, nem is egy kromoszómán található azokkal, hanem a fehér(Wh) ellentétje a vad galambon is megfigyelhető nem-fehér (+Wh) megjelenés! Válasszunk ki egy fehér hímet az F1 generációból. Vajon milyen, az utódok színével kapcsolatos genetikai információk továbbörökítését várhatjuk tőle? 2. színeloszlás tekintetében: -apja látható kovácsoltságát, vagy 3. színintenzitás tekintetében -apja látható intenzív színét, vagy 4. dom. fehér színmódosulás tekintetében: apja nem fehér színét, vagy ennek az F1 fehér hímnek kerítsünk egy olyan intenzív, szalagos kék tojót, amelyik mind a négy fenti tulajdonságra homozigóta (alapszínre és színintenzitásra nem is lehet más). Ebből a párosításból sokféle megjelenésű utód származhat.
A független kombinálódások érzékeltetésére futtassunk le még egy példát. A szülők ugyanazok, mint az előbb.
Végezetül képzeljük el, hogy egy harmadik utód genetikai állományát is összeválogatnánk, de a 4. ponthoz érve a hím galamb domináns fehér génje kerülne össze a tojó nem-fehér génjével. Apai Fehér/ anyai nem-fehér, tehát a harmadik utód ez esetben a dominancia viszonyok miatt Fehérnek látszana, de saját apjához hasonlóan ez is hordozná a nem-fehér megjelenést biztosító géneket. Összegezve még egyszer: párosítottunk egy fehér hímet egy kékszalagos tojóval és kaptunk külsőre egy kékkovácsolt, egy sárgafakó szalagos és egy hófehér fiókát. A variációkat pedig még ki sem merítettük! Erre mondják azt, hogy fehértől kelhet akármi is! A fent vázolt alapelv alkalmazhatóa receszív (lakk) vörös (e) színmódosulású galambok esetében is, ami szintén nem alapszín, nem is a szex kromoszómán helyezkedik el ezért a lakkvörös szín ellentéte nem is lehet alapszín, hanem ez a gén a vad alak Nem-lakkvörös (+E) megjelenésével szemben viselkedik receszív módon. A homozigóta állapotban érvényesülni tudó vörös köpeny alatt leggyakrabban fekete- spread galambok rejtőznek, de bármely más alapszín kombináció is lehetséges volna! Vegyük most elő Anker Alfonz Repülő keresztrejtvényét. A szerző megkérdőjelezhetetlen szaktekintély, mégis elkövet pár hibát. |
|
|
|
2. kép: Mindkét galamb alapszíne fekete, de különböző a színeloszlásuk (szalagos (C+) és Spread (S)), valamint a rajzuk (hóka és pajzsos). These two pidgeons are equally black, but with different patterns (spread and bar), and with different with marks (baldhead and saddleback) |
|
|
|
A következő kérdőjelet a 21. oldal tetején lévő ábra mellé tettem. Ez azt hivatott bemutatni, hogy domináns öröklődési menet esetén a receszív gének generációk múlva is felszínre kerülhetnek amennyiben két lappangó receszív génpár egymással találkozik. Ezt a szöveges magyarázatból értettem meg, de az ábra jelöléseit (KÉK, SK, KK) elsőre nem tudtam megfejteni. Azt valószínűsítem, hogy a KÉK = fekete alapszni (B+), és szalagos színeloszlást (C+) takar, de mi lehet az a KK? Kék-kovácsolt? Lehet hogy igen, és nem volna logikátlan, de magyarázat híján csak feltételezni lehet ezt az egyéni genetikai jelet. Ha a nemzetközileg elterjedt jelölést alkalmazta volna a szerző (B+, C) akkor legalább azok értenék, akik ismerik ezt a jelrendszert. De, hogy az SK jel mit takar arra végképp nem tudtam rájönni. Sima- kék, azaz szalagtalan kék nem lehet, mert mint írja „Mindkét szülő allél-gén képlete kékkovácsolt- kék volt…”, az ábrán pedig az apa: SK, az anya pedig KK*( mint kiderült alapszinten sem beszélek postagalambászul) ! * Később, a 34. oldalon megtaláltam a megfejtését a KK =közép kovácsolt, és SK= sűrűn kovácsolt jeleknek, és ennek ismeretében a táblázat nem nevezhető hibásnak, csak kevésbé hatékonyan szemlélteti az adott öröklődési sajátosságot. A következő táblázatban a szülőpárok genotípusát tüntetve fel jobban nyomon követhető a szalagosság génjének útja a generációkon keresztül. |
|
|
|
A 17. oldalon, domináns tulajdonságokra olvashatunk példákat: Nemritkán találkozhatunk olyan domináns vörös galambbal is, amelyiknek a szárnypajzsai teljesen, homogén vörös színűek, legfeljebb valami nagyon halvány szegélyezettség látszik a szárnyfedő tollakon. Ez a megjelenési forma világoskovácsolt- középkovácsolt- sötétkovácsolt sorozat legsötétebb és legdominánsabb tagja. Angolul bársony pajzsos, vagy un T- mintás színeloszlásnak nevezik, genetikai jelölése: CT. A hamuvörös alapszínben előforduló egyszínű vörösök színeloszlása tehát nem (S), hanem (CT), bár az egyszínü kifejezés félrevezető lehet, hiszen a kormánytollak és az evezők itt is szürkék ill. gyakran világosak vörösses szegélyezettséggel. A CT színeloszlás természetesen barna, vagy fekete alapszínű galamboknál is előfordul. Ez utóbbiakat hallottam már fekete kovácsoltnak, vagy félkéknek is nevezni. A következő mondat szállóigévé vált a galambászok között: ”Két kék galambtól száz év alatt sem lehet kovácsoltat tenyészteni.” Amennyiben a tenyésztés alatt tudatos emberi törekvés eredményét értjük, akkor: Nem! Mégis előfordulhat, hogy két szalagos galambtól kovácsolt fióka születik, és nem csak a gyakori házasságtörések miatt, hanem mert bármikor felléphet az un. mutáció esete. Ilyenkor természetesen, vagy indukált módon egy állat genetikai információ készlete megváltozhat, de ez nincs összefüggésben az ivaros osztódás folyamataival. Ha a mutáció állandósul a génkészletben, akkor az a továbbiakban a rendes ivaros szaporodás folyamatában a rá jellemző módon öröklődik tovább. Itt kell megjegyeznem, hogy napjainkig több mint harminc hasonló színmódosító gént jegyeznek az általában a szakkönyvek . A publikálatlan ,és kellően ki nem vizsgált gének száma azonban napról napra nő. Ezek egy része domináns, más része receszív, mármint a vad (szalagos kék) színmegjelenéssel szemben. Egymással szembeni dominancia viszonyaik jórészt feltérképezetlenek. Továbbá a legtöbb színmódosító gén másként érzékelhető különböző alapszínekkel, különböző színeloszlásokkal, és nem utolsósorban egyszerre más színmódosító génekkel kombinálódva. Pl. az Indigo (In) színmódosulás annyira karakterisztikusan különböző, ha fekete alapszín, plusz spread faktorral (fekete galamb) párosul, hogy azt önálló névvel Andaluznak nevezik. Az Andaluz tehát nem önálló színmódosulás, hanem fekete galamb, plusz Indigo (B+/B+, C/C, D+/D+, In/In). A több színmódosulással terhelt galamb genetikai hátterét ránézésre nem is lehet kikövetkeztetni a sok összemosódó hasonló színárnyalat miatt. A szülőpárok felderített, és sok generáción át számontartott örökletes alapjainak ismeretében azonban feltételezéseink gyakran bizonyulhatnak helyesnek. Még ennél is megbízhatóbb képet alkothatunk a továbbtenyésztésre szánt galambunkról, ha homozigóta partnerrel tesztkeresztezéseket hajtunk végre, és a lehető legnagyobb létszámú utódok tulajdonságait megvizsgáljuk. A higított (d) fekete galambszín a dun. Ez a szó lassan gyökeret ver a magyar nyelvben is. Mivel a dun galamb (B+/B+, C+/C+, d/d) színe olykor kissé barnás árnyalatú, gyakran összetévesztik a csokoládébarnával, ami a barna alapszín plusz Spread (S) faktor eredményeképpen jön létre. A barna alapszín intenzitás fokozatait egyébként is nehéz elkülöníteni, mert ez az alapszín nagyon fényérzékeny, a nap hatására erősen fakul. A rendszeresen kijáró csokoládé galambok vedléskor erősen tarkák a régi fakult és a friss élénk színű tollak miatt (lásd a 4. fényképen). A barna alapszín (b) és higított színintenzitás (d) kombinációja okozta galambszín a khaki. |
|
4. kép: Vedlésben lévő csokoládészínű galamb brown/Spread plumage in moulting |
|
Galambászok sok mindent neveznek ezüstnek, de valójában ezüst az a galamb, amelyik fekete (kék) alapszínű (B+) és higított színintenzitású (d). A vörösök fakó színét aranynak (gold), higított változatát sárgának kell nevezni. A kék galambok vörösesbarna, bronz színmódosulása, higított változatban adja az ezüst-szulfurnak nevezhető színt. |
|
„A fekete szín a rendkívül sűrű pigmentréteg (eloszlásának (S)) a következménye, és általában domináns módon viselkedik. A kék színű galambokkal szemben viszont receszív.” Ez nincs így! Az (S) faktor dominancia tekintetében a színeloszlás hierarchia felett helyezkedik el, minden színeloszlással szemben, mindig domináns! „A fekete szín akkor is kiugorhat, ha (hamu) vörös és fehér galambokat állítunk párba. Ahhoz, hogy ez bekövetkezzék, természetesen a szülők valamelyikében meg kell lennie a fekete színfaktornak.” Az itt leírt eset két módon következhet be: -1. ha a tojó a hamuvörös szülő: Ez esetben a hímnek olyan heterozigóta domináns fehérnek lennie, amelyik a fehér köpönyege alatt legalább heterozigóta szinten fekete alapszínt, és spread faktort is rejteget. Ez a kombináció az autoszex öröklődés esete is egyben, mert a kék, vagy feketének születő utódok mind tojók lesznek. |
|
- 2. ha a hím a hamuvörös szülő (csak hím lehet heterozigóta, és csak is fekete alapszínre), akkor a tojó olyan heterozigóta, domináns fehér galamb, amelyik a fehér köpenye alatt a fekete, vagy barna (!) alapszín mellet, S faktort is rejteget. Ezen az alapon kék és csokoládébarna galambszín is eredményezhet fekete galambot. Ez esetben egyik szülőben sincs meg a fekete galamb megjelenéséhez szükséges génkészlet, de a két szülő összeadhatja azt: |
|
? = jelen esetben nem lényeges körülmény. Egy ilyen párosítás a szemem előtt zajlott le: Az egyik kollégánál egy berepült csokoládé színű Szegedi tojó (a 9. kép bal oldalán) párba állt egy kék-szalagos Szalontai Óriás galambbal (a 9. kép jobb oldalán). A született négy fióka mindegyike fekete lett (lásd a 10. képen)! |
|
9. kép: csokoládé és kék szülők | 10. kép: fekete utódok |
Brown/Spread and blue/ bar parents, and their back offsprings |
|
. Visszaolvasva az eddigieket valószínűnek tartom, hogy sokan nem vagy alig értik a mondataimat, mert belátom hogy ezek is csak mozaikdarabkái a galambgenetika nagy kirakós játékának. Ráadásul a fenti oldalak jószerével csupán a galambok egyetlen külső tulajdonságát, a galambok színeit, azok genetikai kérdéseit boncolgatják, és azt is csak a legalapvetőbb génekre koncentrálva. Ez a jéghegy csúcsának is csak egy kicsi darabkája! Több száz gén-galambásznak száz évre elegendő kutatási téma várat még magára az ismeretlenség homályában. |
|
Cséplő Árpád Pécs, 2003. |